ıllıllı پروژه و مقــالات دانشــــجویی ıllıllı

ایـن سایــت تابــــع قوانـین جـــــمهوری اسلامی ایــــران مـی بـــاشد. اکثر مطالب دارای نام صاحب اثر و محل انتشار می باشند در صورتی که مایل به انتشار مطلب خود نیستید کافی است از صفحه تماس با ما، ما را مطلع کنید. لطفا از مطالب فقط در پیشینه تحقیق استفاده کنید و هرگز کپی نکنید.

تقویم لایه باز 96
http://kia-ir.ir

نظرسنجی سایت

فروشگاه رو جطور عرض یابی می کنید (نظرت چیه ؟)

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 462
  • بازدید دیروز : 208
  • بازدید کل : 150608

پیوند ها

آمار بازدید سایت

مقاله بررسی موانع صادرات مرکبات و ارائه راه کارهايی براي افزايش صادرات


مقاله بررسی موانع صادرات مرکبات و ارائه راه کارهايی براي افزايش صادرات

مقدمه:
کاهش درآمد حاصل از صدور نفت و نوسانات شديد آن، افزايش جمعيت کشور، کاهش قدرت خريد، درآمدهاي نفتي در نتيجه به هم خوردن رابطه مبادله به نفع کشوري صنعتي و پيشرفته در راه تجارت با کشورهاي جهان سوم و از همه مهتر پايان پذير بودن منابع طبيعي و از جمله نفت بايد زنگ خطر را براي ما و خصوصاً برنامه ريزان و سياست گذاران اقتصادي کشور به صدا در آورده و ما را به اين باور رسانده باشد که توسعه صادرات غيرنفتي و رهايي يافتن از اقتصاد تک محصولي متکي به درآمد هاي نفتي ضرورتي اجتناب ناپذير است. امروز توسعه صادرات غيرنفتي تنها افزايش درآمدهاي ارزي از طريق صدور انواع کالاهاي ساخته شده و خدمات محدود نمي شود. بلکه توسعه صادرات نقش مهمتري را به عنوان يک استراتژي رشد و توسعه اقتصادي به عهده دارد. در اجراي استراتژي توسعه صادرات بخشهاي مختلف اقتصادي شامل صنعت، معدن، خدمات، بهداشت، کشاورزي، و غيره…. مورد توجه قرار مي گيرد.
با توجه به نکته که کشورمان به دليل شرايط خاص اقليمي و جغرافيايي جزء محدود کشورهاي دنيا است که قابليت بالايي در توليد محصولات کشاورزي داراست و از نظر تنوع در بخش باغداري و محصولات باغي سومين کشور دنيا پس از کشورهاي چين (اول) و ترکيه و آمريکا (مشترکاً دوم) مي باشد. مي توان به عنوان بخشي از استراتژيهاي توسعه صادرات کشور به بخش کشاورزي و باغداري معطوف شد و با توليد انواع محصولات کشاورزي و باغي علاوه بر تامين نيازهاي داخل به صدور اين محصولات و درآمدي که ارزي حاصل از آن چشم داشت.

نتيجه گيری و پيشنهادات:
در اين فصل به نيتجه گيري از مطالبي که در فصول پيشين مورد بررسي قرار گرفته، پرداخته مي شود. همچنين راه حل ها و پيشنهاداتي جهت افزايش صادرات مرکبات ارائه خواهد شد.
يکي از مشکلات مهمي که بر سر راه صادرات مرکبات کشور وجود دارد و به عنوان فرضيه اول تحقيق در فصل چهارم مورد آزمون و تاييد قرار گرفت عدم وجود تسهيلات نگهداري مناسب در کشور مي باشد. عدم وجود تسهيلات نگهداري جهت حفظ و سلامت مرکبات در چند مرحله مي تواند مشکل ساز باشد. در مرحله پس از برداشت محصول که لازم است بلافاصله در مکاني مناسب و درجه حرارتي متعادل، محصول نگهداري شود. در مرحله حمل محصول جهت اننتقال به بازارهاي فروش و مصرف نيز که معمولاً مسيرهاي حمل طولاني است لازم است تدابيري جهت حفظ سلامت مرکبات و ميوه جات انديشيده شود و در مرحله نهايي يعني پس از حمل به بازارهاي فروش يا مصرف وتخليه محموله، معمولاً همه محصول حمل شده، خيلي سريع توزيع نمي شود و به مصرف نمي رسد. لذا چاره اي جز نگهداري و انبار کردن آن نيست. در اين مرحله نيز بايد انبارهاي مناسب و مجهز حفظ سلامت و طراوت ميوه جات مهيا باشد.
پس همانطور که توضيح داده شد يکي از عوامل کليدي و حياتي حفظ سلامت مرکبات استفاده از انبارهاي مجهز به سردخانه در هر سه مرحله يعني پس از برداشت، طي حمل و پس از تخليه در مقصد يعني بازار فورش و مصرف است.
در صورتي که امکانات نگهداري مناسب نظير سردخانه و محيط هاي مناسب جهت نگهداري مرکبات وجود نداشته باشد. بخش اعظم محصول ضايع شده و قابليت صدور حتي مصرف خود را از دست مي دهند. در نتيجه صادرکننده با تحمل ضررهاي هنگفت از امر صدور محصول، باز مي ماند.
با بررسي هاي انجام شده و مطالعات صورت گرفته مشخص شد که تعداد انبارهاي موجود در کشور که مجهز به سيستم سردخانه اي يخچال باشد بسيار ناچيز بوده و جوابگوي نيازها نيستند. لذا راه حل مسأله افزايش ظرفيت سردخانه اي کشور و انبارها (سيلوها) مي باشد.
به اين دليل که معمولاً احداث يک سردخانه به صرف هزينه هاي زيادي دارد و افراد قادر به تحمل هزينه هاي و سرمايه گذاري لازم در اين زمينه نيستند. از اين رو پيشنهاد مي شود تا در مراکز عمده توليد مرکباتدر کشور انبارهاي جديد و مجهز ساخته شود که اين کار را مي توان به چند طريق انجام داد.
نخست: اينکه چند توليد کننده عمده مرکبات که حجم توليدشان قابل توجه است اقدام به احداث سردخانه اي، با گنجايش مناسب و با تجهيزات کامل بنمايند. لازم به توضيح است به اين دليل که معمولاً توليد کنندگان مدت زماني کمي مرکبات برداشت شده را نگهداري مي کنند و بلافاصله آن را به فروش مي رسانند ممکن است تمايلي به صرف هزينه هاي اين چنين نداشته باشند. راه ديگر اين است که صادرکنندگان عمده مرکبات در محل توليد يا مکان هاي خاص مورد نظر خود اقدام به احداث سردخانه و انبار مجهز، جهت نگهداري مرکبات قبل از صدور آن بنمايند. اما عملي ترين راه خوشايندترين پيشنهاد از نظر توليد کننده و صادرکننده اين است که دولت با حمايت هاي خود از طريق دادن وام به احداث سردخانه هاي جديد کمک کند يا اينکه بخشي از هزينه اهي احداث سردخانه را به صورت ارائه کمک هاي بلاعوض تقبل نمايد.
صادرکنندگان مرکبات همچنين بايد به اصول نگهداري و انبارداري ميوه و مرکبات آگاه و آشنا باشند. جهت جلوگيري از فساد مرکبات پس از برداشت بايد آنها را در مکاني مناسب نگهداري کرد. لذا جهت انبار کردن آنها بايد نحوه قرار گرفتن و چيدن آنها در انبار به گونه اي باشد که فضاي خالي بين بسته ها و جعبه ها وجود داشته باشد تا هواي خنک به همه قسمتها و جعبه ها برسد.
حفظ طراوت و تازه گي مرکبات از نکات بسيار مهم مورد توجه در امر صادرات است. محصولي قابليت صدور به بازارهاي خارجي را داراست ودر نتيجه مشتري يا مصرف کننده به دنبال خريد آن است که تازه، پرآب، براق، خوش رنگ، و سالم باشد، لذا جهت حفظ طراوت و تازگي محصول علاوه بر انبارها و سردخانه هاي مجهز، امکانات و اقدامات ديگر نيز الزامي است.
توصيه مي شود مرکبات را در کارخانجات مخصوص و مجهز که کارخانه سورتينگ ناميده مي شود شستشو داده و جهت از بين بردن آفات و تضمين سلامت، آنها را با محلولهاي مخصوص ضدعفوني کرده و پيش ازآن که آنها در بسته بندي هاي خاص و ويژه صادرات قرار دهند واکسن زده شده، سپس بسته بندي شوند تا از خشک شدن و از دست دادن آب ميوه جلوگيريشود و همچنان مورد پسند خريدار و مصرف کننده قرار بگيرد. بديهي است که کليه مراحل فوق در کارخانه سورتينگ مجهز که به اين منظور احداث شده، صورت مي گيرد.
راه ديگري که پيشنهاد مي شود تا صادرکنندگان ما جهت نگهداري مرکبات براي مدتهاي طولاني تر و در نتيجه صدور بيشتر آنها انجام دهند، تبديل آنها به کنسانتره و آب ميوه به ويژه آب پرتقال و گريپ فورت است. تبديل مرکبات به محصولات پردازش شده و آب ميوه چند مزيت عمده دارد:

اول: فساد و تلف شدن بخش قابل توجهي از مرکبات توليد کشور که به دلايلي مانند کوچک بودن اندازه، رنگ پوست نامناسب يا عواملي ديگر قابليت صدور به صورت تازه خوري را ندارند جلوگيري مي شود.

دوم: با تبديل مرکبات به آب ميوه و نگهداري آنها در محفظه هاي و بسته هاي مخصوص اين مزيت به دست مي آيد که خريدار در همه جاي دنيا و در تمام فصول سال مي تواند آن را مورد مصرف قرار دهد و بنابراين ايجاد مطلوبيت زماني و مکاني مي کند.

سوم: مسأله ايجاد اشتغال در کارخانجات تبديل مرکبات به آب ميوه و نهايتاً (چهارم) حصول مقادير قابل توجهي ارز مي باشد. بسياري از کشورها علاوه بر واردات مرکبات به صورت تازه، مقدار قابل توجهي نيز آب ميوه و آب مرکبات خصوصاً آب پرتقال و آب گريپ فورت وارد مي کنند. لذا توصيه مي شود صادرکنندگان ما به اين نکته توجه خاص مبذول دارند.

 

فهرست مطالب پروژه بررسی موانع صادرات مرکبات و ارائه راه کارهايی براي افزايش صادرات :
فصل اول
۱-۱ مقدمه
۲-۱ تعريف موضوع
۳-۱ اهميت موضوع
۴-۱ هدف از انتخاب موضوع

فصل دوم – ادبيات موضوع
۲-۱ ساير مطالعات انجام شده
۲-۲ تاريخچه مرکبات
۲-۳ مشخصات کلي مرکبات
۲-۴ درجه بندي جهاني مرکبات
۲-۵ شرايط آب و هوايي مناسب کشت و پرورش مرکبات
۲-۶ احتياجات غذايي درختان مرکبات
۲-۷ بررسي وضعيت سطح زير کشت و توليدات مرکبات کشور
۲-۸ توليد جهاني مرکبات
۲-۹ فرآيند صادرات مرکبات
۲-۱۵-۱ مراحل قبل از صدور
۲-۱۰ مراحل اداري صادرات ميوه
۲-۱۲ بسته بندي
۲-۱۳ حمل و نقل
۲-۱۴ بازاريابي

فصل سوم – روش تحقيق
۱-۳ مقدمه
۱-۳- جامعه آماري
۲-۳ فرضيات تحقيق
۳-۳ روشهاي جمع آوري اطلاعات
۴-۳ پرسشنامه

فصل چهارم – تجزيه و تحليل يافته ها

فصل پنجم – نتيجه گيري و پيشنهادات
منابع و مأخذ
پرسشنامه

نوع فایل : ورد (doc)

حجم فایل : ۸۰ کیلوبایت (zip)

تعداد صفحات : ۵۸ صفحه

قیمت : 1200 تومان


مبلغ واقعی 3,000 تومان    60% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 1,200 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۴               تعداد بازدید : 558

برچسب های مهم

فارس - نی ریز

پاورپوینت و مقالات دانشجویی
" فروشگاهی از 4KIA "

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما