ıllıllı پروژه و مقــالات دانشــــجویی ıllıllı

ایـن سایــت تابــــع قوانـین جـــــمهوری اسلامی ایــــران مـی بـــاشد. اکثر مطالب دارای نام صاحب اثر و محل انتشار می باشند در صورتی که مایل به انتشار مطلب خود نیستید کافی است از صفحه تماس با ما، ما را مطلع کنید. لطفا از مطالب فقط در پیشینه تحقیق استفاده کنید و هرگز کپی نکنید.

تقویم لایه باز 96
http://kia-ir.ir

نظرسنجی سایت

فروشگاه رو جطور عرض یابی می کنید (نظرت چیه ؟)

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 488
  • بازدید دیروز : 208
  • بازدید کل : 150634

پیوند ها

آمار بازدید سایت

مقاله تاریخ سینمای هلند


مقاله تاریخ سینمای هلند

پيشگفتار:
اين تحقيق براي واحد تاريخ سينما (۲) دانشكده سينما وتئاتر دانشگاه هنر نوشته شده است. يكي از دغدغه هاي هميشگي دوستداران سينما مطلع شدن ودنبال كردن راه هايي است كه سينما از بدو تولد در نقاط مختلف جهان رفت وتحولاتي است كه دچارش شد. يكي از اين سرزمين ها كه از تاريخ سينماي قابل توجهي برخوردار است كشور هلند است ودر اين تحقيق به مطالعه سرگذشت سينما در اين سرزمين مي پردازيم.
متاسفانه به دليل عدم پرداخت كافي به اين موضوع به خصوص در كشور ما منابع ومواخذ كافي براي پرداختن به اين موضوع وجود نداشت وهم چنين به دليل ضيق وقت امكان بررسي بيشتر در اين زمينه ميسر نشد. از اين جهت در اين تحقيق كوتاه نواقص وكمبودهايي وجود دارد.
با توجه به منابع ومرجوعات موجود اين تحقيق در چندين بخش تنظيم شده است.بخش اول درباره سرزمين هلند بخش دوم نگاهي به سينماي هلند و بخش سوم نهادها و موسساتي كه در اين سرزمين در زمينه سينما فعاليت مي كنند.
در اين تحقيق به منابع مكتوبي مراجعه شده در آخر به آن ها به تفضيل اشاره خواهد شد. عبارات يا واژه هايي كه احتمال مي رود خواننده با آنها ناآشنا باشد در پاورقي صفحه ها تعريف شده وهمچنين به نقل قول ها وتعاريف به طور جامع پرداخته شده است.
مقدمه:
سينما از بدو تولد به سرعت در سرزمين هاي متعدد ومختلفي گسترش يافت وطبق ويژگي ها و خصيصه هاي اين سرزمين ها دچار تحولات وپيشرفت هايي شد كه از طرفي مهم واز جهت ديگر جالب و خواندني هستند.
سينما مانند هر هنري به هر سرزميني كه رفت جزئي از آن شد و يك شخصيت پيدا كرد. اينگونه سينما شد يك سرزمين ، يك ملت.
سينماي هر كشور راه درازي را طي كرده راهي كه در آن متولد شده شكل گرفته ،بزرگ شده ،تغيير كرده وروح گرفته است .سينماي كشور هلند هم تاريخ بزرگي دارد.سينمايي كه بسيار تحت تاثير حوادث سياسي و اجتماعي وعوامل فرهنگي بوده است. سينمايي كه مانند دوچشم به تمام تاريخ اين سرزمين چشم دوخته و آن را ثبت كرده است.
هميشه تاثير پذيرترين رسانه هر سرزمين ،سينماست ودقيقا به همين دليل است كه شيوه فيلمسازي ونوع آنها در هر نقطه از جهان منحصر به فرد است. در سرزمين سينماي داستاني رونق دارد و در جاي ديگر مستند وانواع ديگر.
به هر حال تحول جزء‌جدايي ناپذير سينماست و در همين مسير است كه كامل وپخته مي‌شود. سينمايي كه تاريخ بزرگي دارد حرفهايي بيشتري هم براي زدن دارد.
سينماي هلند در يك نگاه:
صنعت سينماي هلند بيشتر به دليل مستند بودن شناخته شده است.بيشتر كارگردانان برجسته هلندي مثل «يوريس ايونس» و«برت هانستر» از يك پيش زمينه مستند پا به اين عرصه گذاشتند به خصوص آن دسته كه فعاليت خود را قبل از جنگ جهاني دوم شروع كردند.
از اوايل دهه ۱۹۷۰ باوجود اينكه آينده سينماي مستند با شروع سينماي داستاني تنزل كرد ولي اين ژانر( سينماي مستند) به سمت مستندهاي تلويزيوني كشيده شد.
به دليل اينكه صنعت سينماي هلند از ارتباطات كم وكوچكي برخوردار است وبازار فروش جهاني مناسبي ندارد فيلم هاي هلندي بيشتر به حمايت هاي دولتي وابسته هستند كه اين پشتوانه ها ميتواند باعث تشويق نهادهاي مستقلي مثل (Dutch Film Fund) و يا (Dutch public broadcast network -omroopen)شود. به همين دليل در سالهاي اخير دولت هلند تعدادي پشتيباني مالياتي براي سرمايه گذاران بخش خصوصي سينماي هلند در نظر گرفته است.
تاريخچه:
اگر چه سينماي هلند از روابط محدودي در بخش بين المللي برخوردار است، اماداراي چندين دوره فيلمسازي پركار است. اولين دوره در جنگ جهاني اول شكل مي گيرد. بي طرف ماندن هلند در طول جنگ منجر به هجوم تجارت بين المللي به داخل كشور مي‌شود و فرصت مناسبي را براي فيلمسازي مهيا مي‌كند. معروفترين تهيه كننده وفيلمساز دوره صامت، «موريس بينگر» نام دارد. در همين دوران هلند به عنوان كشور داراي موضوع هاي بديعي براي ساختن آثار مستند مورد توجه قرار مي گيرد و فيلمبردار متبحري مثلي «ويلي ميولنز» با دور بينش آثار برجسته اي را مي سازد. دهه سي دوره دوم توفيق سينماي هلند را رقم مي زند. در اولين سالهاي اين دهه فيلم هاي ناطق به سينماي اين كشور وارد شدند. اين قضيه به استقبال مردم ومنتقدان از سينماي صدا دار منجر شد كه يك توفيق بزرگ را در زمينه توليد فيلمهاي داستاني نتيجه داد. براي همراه شدن با اين پيشرفت سريع ، سينماي هلند درصدد استخدام يك پرسنل تجربه خارجي در زمينه تكنولوژي صدا در سينما برآمد. بيشتر اين نيروها آلماني هايي بودند كه به خاطر رهايي از زير سلطه هيتلر از كشور خود فرار كرده بودند. بين سالهاي ۱۹۳۴ تا ۱۹۳۹، ۳۷ فيلم داستاني ساخته شد بسياري از كارگردانان بزرگ آلماني كه بعدها در هاليوود به كار خود ادامه دادند، در اين دوره از سينماي هلند شروع به كاركردند مثل «داگاس سيبرك».
آثار بزرگي مثل (دختري با كلاه آبي-۱۹۳۴) از «رودلف مايز» (جواني گيخن) از «كرت گران» (يك كمدي درباره پول –۱۹۳۶) از «ماكس فولس» (پيگماليون –۱۹۳۶) از «لودويك برگر» متعلق به اين دوره هستند.
در طول جنگ جهاني دوم سينماي هلند دچار يك ركود ووقفه شد.در طول سالهاي جنگ تمام تلاشها به سوي ساختن دوباره كشور بود چون اين مسئله مقدم بر فيلم وسينما بود. در اواخر دهه ۱۹۵۰ سينماي هلند به سوي حرفه اي شدن رفت و موسسه هاي Film fund و Film academi در سالهاي ۱۹۵۷ و ۱۹۵۸ تشكيل شدند.
در سال ۱۹۵۸ مستند ساز بزرگ هلندي «برت ها نسترا» اولين فيلم داستاني خود را به نام (Fanfare)ساخت.با اينكه فيلم اثر بزرگي بود ولي در آن دوره فقط يك موفقيت جزئي محسوب شد.
بزرگترين ودرازمدترين موفقيت در سينماي هلند در سال ۱۹۷۰ به وقوع پيوست، آن هم فقط توسط يك نفر، «پاول ورهوفن».
دهه هفتاد بافيلمسازهايي مثل «پاول ورهوفن» وفيلنامه نويس هايي مثل «ژرارسوتمان» نقطه اوج سوم سينماي هلند است. سه فيلم مشتركي كه اين دو باهم مي سازند، در عرصه بين المللي مورد استقبال فراوان قرار ميگيرند.(تجارت ،تجارت است-۱۹۷۱)و (لذت تركي-۱۹۷۵) و(فرار براي بقا –۱۹۷۷). از اين دوران با عنوان عصر طلايي سينماي هلند هم ياد مي‌شود؛ روزهايي كه سينماي هلند بيش از ده درصد فروش بليت سينماها را به خود اختصاص مي دهد.
در اواسط دهه ۱۹۹۰ ، دولت هلند حمايت هاي مالياتي از فيلم ها را براي تشويق سرمايه گذاران بخش خصوصي رواج داد.بعد از اجراي اين قوانين سينماي هلند شاهد يك پيشرفت فوق العاده در بخش تهيه كنندگي شد.اين فيلمها، مخصوصا فيلم (costa)براي مخاطبان نسل جوان جامعه ساخته مي شدند. مثلا اين فيلم درباره تعطيلات گروهي از جوانان هلندي در سواحل اسپانياست. موفقيت اين فيلم باعث رواج فيلمهايي از اين دست شد، مثل فيلم (Full moon –۲۰۰۲ ) فيلمهايي كه براي چند فصل به طور مداوم روي پرده سينماها وشبكه هاي هلندي پخش شدند)
فيلمسازهاي معروف هلندي معمولا به خارج از مرزهاي خودر فته اند. كساني مثل «يوريس ايونس» ،«تئوفرانكل» و«پل ورهوفن»‌از آن جمله هستند. فيلمسازهايي كه نامشان براي همه آشناست. فيلمبردارهاي هلندي نيز جايگاه ويژه اي براي خود دارند.
كسي مثل «روبي مولر» كه با جيم جارموش كار مي‌كند يا «رژاراندربرگن» وبعد كسي مثل «يان دوبانت» كه از فيلمبرداري از اثار آمريكايي به مقام فيلمسازي مي رسد و اثري مثل (سرعت) را مي سازد كه نقطه عطف سينماي اكشن دهه نود هم هست.
بازيگران هلندي كه به شهرت بين المللي رسيده اند، زياد نيستند اما ميتوان از كساني مثل «سيلويا كرسيتل» ،«روتگرهاور» ،«ويلكه ون املروي» و«يرون كراب» هم نام برد. در حالي كه سينماي انيميشن هلند با حضور كساني مثل «مارت توندر»،«بورگ رينگ» و «پل درسين» جوايز بسياري كسب كرده است.
سينماي مستند هلند با وجود فيلمسازهايي مثل «ايونس» و«هانسترا» بي ترديد جايگاه تثبيت شده تري در عرصه سينماي بين المللي دارد.

 

نوع فایل : ورد (docx)

حجم فایل : ۳۷ کیلوبایت (zip)

تعداد صفحات : ۳۱ صفحه

قیمت : 400 تومان


مبلغ واقعی 1,000 تومان    50% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۴               تعداد بازدید : 418

برچسب های مهم

فارس - نی ریز

پاورپوینت و مقالات دانشجویی
" فروشگاهی از 4KIA "

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما