ıllıllı پروژه و مقــالات دانشــــجویی ıllıllı

ایـن سایــت تابــــع قوانـین جـــــمهوری اسلامی ایــــران مـی بـــاشد. اکثر مطالب دارای نام صاحب اثر و محل انتشار می باشند در صورتی که مایل به انتشار مطلب خود نیستید کافی است از صفحه تماس با ما، ما را مطلع کنید. لطفا از مطالب فقط در پیشینه تحقیق استفاده کنید و هرگز کپی نکنید.

تقویم لایه باز 96
http://kia-ir.ir

نظرسنجی سایت

فروشگاه رو جطور عرض یابی می کنید (نظرت چیه ؟)

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 80
  • بازدید دیروز : 208
  • بازدید کل : 150226

پیوند ها

آمار بازدید سایت

مقاله بررسی تاثير بيانی پس زمينه ها در نقاشی پرتره ايران


مقاله بررسی تاثير بيانی پس زمينه ها در نقاشی پرتره ايران

مقدمه:
بررسی تاثیر بیانی پس زمینه‌ها در نقاشی چهره نگاری در ایران موضوع پژوهشی این رساله است و اهمیت آن شاید در این نکته باشد که اساسا هنرمندان در دوره‌های مختلف چه تمهیدی برای پر کردن فضای منفی چهره یا پیکره اندیشیده‌اند و چگونه از پس ایجاد هماهنگی و هارمونی مابین پیکره و پس زمینه برآمده‌اند. این سوال که آیا هنرمندان در هر دوره تلاشی در جهت ایجاد ارتباط و هماهنگی میان پیکره و پس زمینه در اثر هنری خویش داشته‌اند؟ از سوالات بنیادی در این تحقیق است که البته از فرضیات این تحقیق نیز اسناد به همین مطلب بود.

برای انجام این مهم، رساله به سه بخش تعاریف و پیشینه پیش از تاریخ، پیشینه و تاریخچه دورانهای سلطنتی ایران و دسته بندی در مسیر دگرگونی نقاشی تک چهره و توصیف پس زمینه‌های آنان در دو بخش سیر تحول چهره نگاری در ایران و سیر تحول پس زمینه‌ها در نقاشی ایران، و در نهایت بررسی تحلیلی این پس زمینه‌ها در هر دوره‌و اعلام اهداف هنرمندان در این راستا و نتیجه گیری نهایی تقسیم شده است.

تعریف چهره نگاری (پرتره):
شاید‌برای تعریف‌چنین اصطلاحی، چاره‌ای جز رجوع به دایره المعارف‌ها و کتاب‌های تخصصی هنر نباشد. اما لازم به ذکر است که این روند تاریخی در هر زمینه‌ای است که باعث ایجاد اصطلاحات می‌شود. برای مثال، اگر در روزگاری، نقاشی اقدام به ساختن چهره کسی نمی‌کرد، شاید چنین اصطلاحی نیز به وجود نمی‌آمد.
برای شروع ابتدا چند تعریف در دایره المعارف‌ها را می‌آورم:
در فرهنگ اصطلاحات هنری هنرهای تجسمی، تألیف محسن کرامتی، در مقابل واژه‌ی لاتین portrait نوشته شده است: «تک چهره، شبیه، تمثال، تصویر شبیه سازی شده‌ی انسان، از صورت، سر و سینه، سه چهارم قد و یا تمام قد».

در دایره المعارف هنر تالیف سید ابوالقاسم سید صدر، در مقابل واژه‌ی چهره نگاری نوشته شده است: «قدیمی‌ترین نمونه‌های بازنمایی تصویری از رخساره‌ی اشخاص، که احتمالا به‌مصریان باستان مربوط می‌شود، ولی فردیت اشخاص در تک چهره‌های رومی بارزتر بوده است».

همچنین در فرهنگ فارسی دکتر محمد معین، در مقابل واژه‌ی پرتره آمده است: «پرتره portreo [فر. Portrait] (اِ.) (نقـ .، نمک.) طرح و تجسم صورت انسانی».

با توجه به تعاریف بالا و نگاهی اجمالی به تاریخ هنر، نتیجه می‌شود که چهره نگاری چیزی جز کشیدن تصویر صورت، نیم تنه، بالا تنه یا تمام قد یک نفر، در یک کادر نیست. شباهت توصیفی، عامل اولیه در ایجاد صورت سازی می‌باشد. و شاید در قرون مختلف، هنرمندان، هیچ هدفی در این رابطه جز ثبت شخصیت فردی نداشته‌اند.
لازم‌به ذکر است که به دنبال توسعه و تحول در سایر زمینه‌های هنری، راههای تلفیق هنر با اطلاعات در چهره سازی طی دوران مختلف بطور بنیادی دگرگون می‌شود. بنابراین سبک‌ها، شيوه‌هاي چهره نگاری را، همچون ترکیب بندی گروهی، منظره سازی و یا هر فرم زیبایی شناسانه‌ی دیگر متحول می‌کنند.
یک مقایسه سریع بین صورت سازی‌های ادوار مختلف هنری، آشکار می‌کند که هر دوره با مفهوم جدیدی از چهره سازی سرو کار دارد. هر نسل با تصویر ویژه‌‌ی خود از بشریت و چهره انسانها، هنر خاص خود را می‌آفریند. و این چهره در ابعاد وسیع چهره نگاری، تصویر سازی پوسته‌ها، واگهی‌ها در سطوح کاملا متفاوت بازتاب می‌یابد.

هنگامی که چهره سازی به عنوان یک اثر مستقل پایه گذاری شد، تکامل تغییرات عمومی را در سبک بوجود آورد. الف، در محتوای بصری به عنوان یک کار هنری ب، از جنبه‌ی روانشناسی به عنوان سندی از فردیت هویت انسانی که هر دم رنگ تازه‌ای به خود می‌گیرد.

در مشاهدات هنرمند ایرانی و به تصویر کشیدن آنها، هنرمند شیوه‌ای خاص را به خدمت می‌گیرد که نه کپی است و نه عکس. او در این راه، یافته‌هایش را بسیار تیز بینانه و به زیرکی عنوان می‌نماید و مخاطبین را به دیدن آثار فرا می‌خواند.

در هنر نگار گری ایران، سعی شده که با روش‌های خاص اشیاء و اجسام سه بعدی را به گونه‌ای دو بعدی جلوه دهند و شکل روایت گونه تصاویر ارائه شده را حفظ کنند. به گونه‌ای که فضای کلی تصویر شده، وجود خارجی نداشته و به وسیله‌ی قوه‌ی تخیل هنرمند ساخته و پرداخته می‌شود و همچنین با کمک مفاهیم و روش‌هاي خاص، تصویر گری ماورائی ایرانی به عینیت درمی‌آید.

16

فهرست مطالب دانلود پایان نامه بررسی تاثیر بیانی پس زمینه‌ها در نقاشی پرتره ایران:
پیشگفتار
مقدمه
۱- فصل یک: تعاریف و پيشينه تاريخي
۱-۱- تعریف چهره نگاری
۲-۱-تعریف پس زمینه
۳-۱- پیشینه چهره نگاری در جهان
۴-۱- پیشینه چهره نگاری در ایران
۵-۱- پیشینه ایجاد بعد تصویری و تفکیک پس زمینه و پیش زمینه
۶-۱- بوجود آمدن اولین نقاشی‌های تک چهره در ایران
۷-۱- بوجود آمدن اولین پس زمینه‌ها در نقاشی ایران

۲- فصل دو: سیر تحول چهره نگاری و معرفی هنرمندان در دورانهای صفوی تا معاصر
۱-۲- دوره‌ی صفوی
۲-۲- دوران افشار و زند
۳-۲- دوره‌ی قاجار(سلطنت فتحعلی شاه)
– سلطنت محمد شاه و ناصر الدین شاه
۴-۲- دوران معاصر
۵-۲- چهره نگاری آکادمیک
۶-۲- چهره نگاری نوگرا
۷-۲- خیالی نگاری و شمایل نگاری
۸-۲- چهره نگاری شهدا
۹-۲ سیر تحول پس زمینه‌ها در چهره نگاری ایران
۱۰-۲- دوره‌ی صفوی
۱۱-۲- دوران زند و قاجار
۱۲-۲- اواخر دوره‌ی قاجار و مکتب کمال الملک
۱۳-۲- چهره نگاری نوگرا
۱۴-۲- خیالی نگاری و شمایل نگاری
۱۵-۲- چهره نگاری شهدا

۳- فصل سه
۱-۳- بررسی تحلیلی پس زمینه‌ها در هر دوره
۲-۳- اهداف هنرمندان در پس زمینه سازی
۳-۳- نتیجه گیری
– فهرست منابع و ماخذ
-فهرست تصاوير

نوع فایل : ورد (doc)

حجم فایل : ۴٫۳ مگابایت (zip)

تعداد صفحات : ۱۰۸ صفحه

قیمت : 2000 تومان


مبلغ واقعی 5,000 تومان    60% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 2,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۴               تعداد بازدید : 365

برچسب های مهم

فارس - نی ریز

پاورپوینت و مقالات دانشجویی
" فروشگاهی از 4KIA "

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما