JIT یک فلسفه مدیریت ژاپنی است که ازاوایل دهه ۱۹۷۰دربسیاری از موسسات تولیدی ژاپن مورد استفاده قرارگرفت. این فلسفه اولین بار توسط «تائیچی اونو» درشرکت تویوتا به عنوان ابزاری برای برآورده ساختن خواسته مشتری باحداقل تاخیرمعرفی وبه کارگرفته شد. به همین دلیل تائیچی اونواغلب پدرنظام بهنگام نامیده می شود.کارخانجات تویوتا اولین محلی بودندکه نظام بهنگام درآن مطرح گردید. این نظام دربحران نفتی سال۱۹۷۳ مورد حمایت وسیعی قرار گرفت وپس ازآن توسط بسیاری سازمانهای دیگر انتخاب گردید.
JITدرآغازبه عنوان روشی برای کاهش سطوح موجودی انبارهای ژاپنی مطرح بود.امروزه JITبه یک فلسفه مدیریتی شامل مجموعه ای ازعلوم ودراختیارگرفتن یک سری جامع ازاصول وتکنیکهای تولید گسترش یافته است. تولید بهنگام درصورتیکه به شکل مناسب دریک سازمان به کارگرفته شود ظرفیت تقویت مزیت رقابتی سازمان رادربازار به شکل اساسی باکاهش اتلافها وبهبودکیفیت محصول وبهره وری تولید دارا خواهدبود.
درژاپن زمینه های فرهنگی قوی درارتباط با ظهورJITوجوددارد.اخلاق کارژاپنی یکی ازاین عوامل است.اخلاق کارژاپنی دربرگیرنده نظریات زیراست:
علاوه براینJITبه عنوان وسیله ای برای دستیابی به بالاترین سطوح بکارگیری منابع محدود موجود خود شناخته شد.
چند مشخصه فرهنگی ژاپنی مناسب که ممکن است با JITمرتبط باشند به شرح زیراست:
هنگامی که اصطلاح«JIT=JUST IN TIME» برای اولین باردرفرهنگ مدیریت استفاده شد می توانست معنای مختلفی برای افرادمختلف داشته باشد.سیستم تولیدیJIT ازنظراینکه درجهت کاهش ضایعات گام برمی دارد،یک رویکرد مدیریت عملیاتی وازاین نظرکه یکی ازاهداف آن بهبود کارایی وکیفیت است،یک رویکردمدیریت تکنیکی به شمار می رود.ازطرفی بعضیها آنرابه دلیل اینکه سیستم تولیدی JITیک مفهوم تولیدجامع است رویکرداستراتژیک نامیده اند.درعمل سیستم تولیدی JITقبل ازآنکه رویکردعملیاتی تکنیکی ویا استراتژیک باشدیک راهکار برای تسهیل عملیات است.
هدف اصلی سیستم تولیدیJITمی تواند حاوی یک سری اصول شناخته شده مورد نیازبرای موفقیتهای عملیاتی شرکتهایی باشدکه دارای رقبای زیادی هستند.این اصول ازژاپن شروع شد و بعدها درایلالات متحده درجهت مدیریت موجودیها رشدپیداکرد.این اصول بعدها درسایر جنبه های مدیریت مثل مدیریت تولید، مدیریت کیفیت بکارگرفته شد.همانطورکه موفقیت سیستم JITبه عوامل داخلی سازمان بستگی داردبه مشارکت عوامل خارج ازسازمان مثل فروشندگان وعرضه کنندگان موادنیزنیاز است.درطول دهه۱۹۸۰تاکیداساسی بیشتربرروی منابع انسانی سیستمJITوهمچنین محیطی بودکه عوامل انسانی درآن کار می کنند.لذا دراین زمانJITبرروی کارکرد خدماتی واداری توسعه پیداکرد.
فهرست مطالب :
فصل اول : معرفی JIT
تاريخچه و تکامل توليد بهنگام
تعريف نظام بهنگام
نظام بهنگام در يک نگاه
مبانی توليد بهنگام
اجزای توليد بهنگام
اهداف توليد بهنگام
مزايا و محدودیتهای JIT
منطق اجرایJIT
پیشنیازهای يک برنامه JIT
برنامهریزی نظام توليد بهنگام
فصل دوم : اجرای برنامه JIT
مقدمه
ايجاد يک استراتژی اجرايی
يک برنامه عملياتی برای اجرا
سیستمهای جمعآوری و سنجش دادهها
پروژههای آزمايشی(راهنما)
بحث در مورد مقاومت کارکنان و اتحادیهها
فرايند اجرای JIT
فصل سوم : کنترل JIT
کنترل تولید در نظام بهنگام
سیستم کانبان
وظایف کانبان
تولید یکنواخت
کاهش زمان عملیات و زمان چرخه
اجرای سیستم جانبان
وظایف کانبان
انواع جریان مواد
گردش جانبان
وسعت عمل جانبان
فصل چهارم : ابداعکننده JIT / شرکت تویوتا
شرکت تویوتا
مقدمه
تاریخچه
سیستم تولید تویوتا (TPS)
تولید بهنگام (JIT)
جانبان
JIDOKA
فلسفه و چشمانداز تویوتا
فرهنگ سازمانی و ارزشها
آینده
تشریح مفاهیم
واژهنامه انگلیسی- فارسی
فهرست منابع
نوع فایل : ورد (doc)
حجم فایل : ۸۵ کیلوبایت(zip)
تعداد صفحات : ۸۶
قیمت : 1000 تومان
مبلغ واقعی 5,000 تومان 60% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 2,000 تومان
برچسب های مهم