مقدمه:
با توجه به برخورد جوامع بشري با مسائل ناهمگون بي شمار فزاينده وابستگي متقابل بين كشورها، تحليل رفتن منابع طبيعي، سرعت فزاينده تغييرات و مسائل عديدهاي از اين قبيل نياز به يافتن تصويري هر چه جامعتر و دقيقتر از آينده براي هر جامعه از ضروريات است. (كفايت، ۱۳۷۲).
تورنس (۱۹۵۹) استدلال ميكند كه تصاوير آگاه و ناخودآگاه از آينده، نيروي محرك مهمي در پس دستاوردهاي آيندهاند. تصاوير مثبت آينده، نيروي پر توان مغناطيسي هستند كه ما را به تحرك واداشتهاند و به ما انرژي لازم را براي حركت به پيش به سوي امكانات، راهحلها و دستاوردهاي خلاقي و جديدي ميدهند از طرفي براي آنكه بتوانيم قدرت تصور خود را افزايش دهيم و تصاوير مثبتي از آينده خلق كنيم بايد خلاقيت خود را پرورش دهيم. چه نياز به به خلاقيت اجتناب ناپذير است، بنابراين در اين دنياي پيچيده كنوني كه در هر رقابتهاي بسيار فشرده جوامع مبتكر و مختلف براي دستيابي به جديدترين تكنولوژي و منابع قدرت هستيم. افراد تيز هوش خلاق و صاحبان انديشههاي نو و جديد همانند گرانبهاترين سرمايهها از جايگاه بسيار بالا و ارزشمندي برخوردار هستند.
هر چه قدر جهاني كه در آن زندگي ميكنيم پيچيدهتر ميشود نياز به شناسايي و پرورش ذهنهاي خلاق و آفريننده محسوس و روشنتر ميگردد. در همين رابطه نونيامي معتقد است:
«شانسي براي بدست آوردن خلاقيت بالقوه ميتواند موضوع مرگ و زندگي هر جامعهاي باشد» (گاستون، ۱۹۸۵).
به همين دليل امروزه جامعه، بيش از هر زمان ديگر به افراد خلاق و هوشمند نياز دارد در شرايط كنوني، مسائل خلاقيت از تمرين مسائل در قلمرو روانشناسي آموزشگاهي است.
در مورد خلاقيت و شناخت كودكان خلاق بايد خاطر نشان سازيم قبل از اينكه كه آتي بتواند خلاق شود بايد شرايط يا محيط مناسب فراهم شود. خصوصيات افراد خلاق و غير خلاق مباحثي چند را در رابطه با محيط خانوادگي با خلاقيت را به بار آورده به طوري كه هم اكنون عقيده بر اين است كه محيط خانوادگي انسان خلاق چيزي سوال محيط خانوادگي آدم غير خلاق ميباشد. اين تفاوت مخصوصا در آنچه كه مربوط به روابط والدين و فرزندان ميباشد جنبه مشخصتري دارد. براي اين مثال نمونهاي را كه توسط شينر (۱۹۷۰) در اين رابطه انجام گرفته است را ميآوريم، وي درباره ده دختر تيزهوش و خلاق مطالعه نموده است و به اين نتيجه رسيده است كه خانوادههايشان در حدود آنها كنند سختگيري ميكنند. اين دختران خواندن را زود آموخته بودند و سرگرميهاي بسيار خلاقانهاي داشتند (شعر و نقاشي) و خود را داراي قدرت تخيل بسياري ميدانستند.
بين كشورها و گروههاي اجتماعي مختلف، به تفاوتهاي چشمگيري در زمينه روابط والدين و فرزندان يا به عبارت ديگر شيوههاي فرزند پروري برخورديم كه در دهههاي نخست ميلادي (سه دهه نخست) حاضر، روشهاي فرزند پروري تا حدود زيادي زير نفوذ مكتب رفتارگرايي بود. جاي ترديد است كه پدران و مادران زيادي اين شيوه خشك را به كار بسته باشند. اما به هر حال ديدگاه متخصصان آن زمان چنين وده است. (اتكنيسون، ۱۹۸۳).
به نظر ميرسد در حال حاضر شاهدند در جهت عكس هستيم و چنين مينمايد كه امروز، والدين احساس ميكنند كه ساده گيري پاسخگويي مشكل آنها نيست. به هر حال روابط والدين و كودك يكي از بحثهاي مهم روانشناسي است. البته بايد توجه داشت كه رفتار والدين ابعاد مختلف دارد و فقط شامل تغييرات يكنواخت نميشود.
به طوري كه ممكن است والدين هم فرزند خودشان را دوست بدارند و هم اينكه آنها را طرد نمايند، يا اينكه در حين درست داشتن آنها در انضباط نيز سخت گيري كنند، پاسخ طفل نيز صرفاً به يك جنبه از رفتار والدين با شخصيت آنها ارتباط پيدا نميكند. بلكه ما حصل تركيب عوامل مختلف ميباشد. هر چند پيش بيني ويژگيهاي شخصيتي بعدي بر مبنايي روشهاي خاص فرزند پروري بسيار دشوار است اما شواهدي در دست است كه بر اساس آن ميتوان گفت بدون شك خانواده مهمترين نقش را در كنترل و هدايت تخيل و ظهور خلاقيتها ايفا ميكند، با اينكه عوامل ژني، پيدايش استعداد خلاقيت را هر افراد ممكن ميسازد معذلك بروز و رشد اين استعدادها تحت تأثير عوامل محيطي قرار دارد. به طوري كه ميتوان گفت: خلاقيت به عنوان يك استعداد حاصل تعامل پيچيده وراثت و محيط است. (افروز، ۱۳۷۱)
در اين پژوهش برآنيم تا مشخص كنيم كه آيا شيوههاي فرزند پروري با روشهاي كه والدين در تربيت فرزندانشان به كار ميبرند چه تأثيري بر خلاقيت آنان دارد؟
فهرست مطالب دانلود روش تحقیق بررسی تأثير سبک های فرزند پروری والدين بر ميزان خلاقيت كودكان:
فصل اول- بررسی تأثیر سبکهای فرزند پروری والدین بر میزان خلاقیت کودکان
مقدمه
بیان مسئله
ضرورت و اهمیت تحقیق
فصل دوم – پیشینه تحقیق
پیشینه تحقیق
تعریف خلاقیت
مفهوم خلاقیت
نظریه های مربوط به خلاقیت
خلاقیت معمولی و خارق العاده
چه چیزی خلاقیت نیست؟
تفکر خلاق
فرآیند خلاق
عوامل موثر در خلاقیت
عواملی که مانع خلاقیت می شود
روشهای پرورش خلاقیت
ویژگی های کودکان خلاق
اشکال مختلف تخیل و جلوه های خلاقیت در کودکان
الگوی شفیر
۱- والدین مقتدر (همتای ربع اول در الگوی شیفر)
۲- والدین سهل گیر (همتای ربع دوم در الگوی شیفر)
۳- والدین مستبد (همتای ربع سوم در الگوی شیفر)
۴- والدین مسامحه کار بی اعتنا (همتای ربع چهارم در الگوی شیفر)
موقعیت و تأثیر خانواده بر رفتار فرزندان
چگونه رفتارهای ولدین می تواند خلاقیت را برانگیزد
نیل به دستاورد – نه نمره
والدین فعال و مستقل
قدردانی از خلاقیت
تصور ذهنی از آینده
شوخ طبعی
اصول تورنس
شیوه های فرزندپروری
فصل سوم- روش تحقیق
مقدمه
جامعه آماری
نمونه آماری
روش آماری
ابزار تحقیق
پرسشنامه شیوه های فرزند پروری
پایایی و اعتبار آزمون
آزمون سنجش خلاقیت
فصل چهارم – تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
فرضیه شماره یک بین سبک فرزندپروری مقتدرانه والدین و خلاقیت کودکان رابطه وجود دارد
جداول
تعاریف نظری واژه ها
نوع فایل : ورد (doc)
حجم فایل : ۸۸ کیلوبایت (zip)
تعداد صفحات : ۱۱۱ صفحه
قیمت : 1200 تومان
مبلغ واقعی 5,000 تومان 60% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 2,000 تومان
برچسب های مهم