محل لوگو

فرم خام مبایعه نامه خودرو - ملک و املاک

دانلود درسنامه بهداشت عمومی 1 و 2 خالد رحمانی - ( نسخه کامل )

دانلود کتاب صوتی پاک زیستن - انجمن معتادان گمنام (نسخه کامل)

متن کامل کتابهای گات ایت got it 1,2,3,4,starter

کتاب کره ای ویتامین یک VITAMIN KOREAN 1 (نسخه pdf)

نمونه سوالات تستی اصول سرپرستی ناصر ابرقویی علمی کاربردی

کتاب صدای خود را آزاد کنید

دانلود اسکریپت اتوماتیک هوشمندسایت فری بیتکوین 2020 برای گوشی و کامپیوتر

دانلود پوزیشن شیرین ( آموزش تصویری پوزیشن های مختلف جنسی)

دانلود کتاب نظریه زبانها و اتوماتا

کتاب معلم Nuevo prisma A1 libro de profesor (A2)

کلیات حقوق جزا بر اساس کتاب دکتر محمدعلی اردبیلی

پکیج جامع آموزشی سلامتی با قدرت ذهن

پکیج کامل سابلیمینال جذب عشق (جذب همسر و بهبود رابطه)

پکیج آموزش انواع کینزی ها و فعالسازی انرژی درون

موتورسیکلت

قرارداد اجاره نامه سایز a3 و a4

جزوه و آموزش کامل تصمیم گیری چند معیاره MADM و MODM همراه با مثال های متعدد

آموزش کامل ساخت ربات تلگرام بدون نرم افزار

پکیج آموزش انواع کینزی ها و فعالسازی انرژی درون

تاریخ ایران و جهان

کتاب روانشناسی

ریکاوری پیامک های حذف شده 100 درصد عملی

ردیابی افراد بدون نصب نرم افزار

درآمـد 300,000 هزارتومــان در 30 دقیقه! کاملا واقعــی (آپدیـت شد! فروردین 98)

آموزش سئو حرفه ایی وردپرس

کلید و ترجمه کامل Readings Intermediate

باینری آپشن

دوره آموزشی بازگردانی پیج های اینستاگرام

جواب کتاب کار Top Notch 1,2,3

کسب درآمد از اینترنت

پک شماره تلفن همراه

ربات فوق پیشرفته اینستاگرام

لکچر زبان انگلیسی

مقالات هنر،معماری و شهرسازی

مقالات علوم پزشکی (شامل تمامی رشته ها)

کنترل گوشی فرزندان 15.2

مقالات مدیریت مالی،بازرگانی،دولتی، جهانگردی و هتلداری

مقـــــالات مهندسی معدن

مقالات رشتـــه برق

مقالات علوم سیاسی

مقالات تربیت بدنی و علوم ورزشی

مقالات علوم اجتماعی

مقالات دامپروری،کشاورزی و محیط زیست

مقالات ریاضی

طرح توجیهی

پاورپوینت و مقالات رشته کامپیوتر

مقالات فلسفه و معارف اسلامی

مقالات مهندسی مواد

مقالات مهندسی مکانیک

مقالات IT

مقالات آمار

مقالات اقتصاد

مقالات حسابداری

مقالات مهندسی شیمی-پتروشیمی و پلیمر

مقالات عمران

مقالات تاریخ و فرهنگ

مقالات جغرافیا

مقالات زبان و ادبیات فارسی

مقالات صنایع

مقالات روانشناسی

پاسخ کتاب کار و متن فایل صوتی کتاب فورکرنر1،2،3،4

مقالات روانشناسی

مقالات حقوق

برچسب ها

آمار سایت

نظرسنجی سایت

فروشگاه رو جطور عرض یابی می کنید (نظرت چیه ؟)

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 141
  • بازدید دیروز : 156
  • بازدید کل : 950507

مقاله بررسی سيره اخلاقی امام رضا (ع)


مقاله بررسی سيره اخلاقی امام رضا (ع)

مقدمه:
يکي از مهمترين مباحثي که امروزه در علوم انساني مطرح مي شود بحث هاي اخلاقي است. در اينکه فلسفه ي اخلاقي چيست و بهترين و موثرترين فلسفه ي اخلاق چه نوعي از آن است کتب بسيار زيادي در اين رابطه تهيه و تدوين شده است و از اصول اساسي آن و راههاي رسيدن به فضايل اخلاقي بحث شده است. بايد توجه داشت که آدم همواره در زندگي اش براي تشخيص درست امور و در نهايت داشتن زندگي سالم و سعادتمند نيازمند راهنما و الگوهاي اخلاقي و تربيتي است و البته با مطالعه در زندگي انسان هاي بزرگي چون پيامبر گرامي اسلام(ص) و ائمه ي معصومين، افراد مي توانند در اين راه قدم برداشته تا به کمال و سعادت حقيقي دست يابند.
امام رضا (ع) به عنوان يک انسان نمونه و کامل از جمله همان افراد برگزيده اي هستند که مسلمانان و شيعيان با مطالعه و تحقيق در سيره ي اخلاقي ايشان در ابعاد گوناگون زندگي ايشان مي توانند راه سعادت حقيقي را پيدا کرده و به کمال مطلوب نائل آيند. اصولاً از آن جا که ائمه ي اطهار مورد تاييد خداوند متعال بوده و همواره آنها از فيوضات ويژه الهي برخوردار بوده اند رفتار و منش آن بزرگواران مي تواند راهگشاي خوبي جهت سعادت و خوشبختي جوامع انساني تلقي مي شود. از اين رو با توجه به اهميت مباحث اخلاقي و تاثير آنها در زندگي انسان ها، در اين تحقيق سعي شده است که با استمداد از اخلاقيات امام هشتم (ع) الگوي مناسبي جهت افراد طالب کمال ارائه شود. اميد است که مورد رضايت حضرت حق و امام رضا (ع) واقع شود.

اهميت و ضرورت تحقيق:
با توجه به فاصله ي بسيار طولاني که جامعه ي امروزي با عصر رسالت و امامت ائمه اطهار (ع) دارد ضرورت يادآوري و بررسي سيره ي عملي و رفتاري آنها در ادوار مختلف زندگي آن بزرگواران امري اجتناب ناپذير است .بررسي جنبه هاي مختلف زندگي آن پيشوايان معصوم در امور مخلفي چون سياسي، اقتصادي، فرهنگي، اخلاقي و.. امري لازم وحياتي است تا با کمک از سيره ي اخلاقي و اجتماعي آنها بتوان بسياري از مسائل و مشکلات اخلاقي و… را در دنياي امروزي را برطرف ساخت.

عبادت:
«عبادت از ريشه ي عَبَدَ يعني اظهار فروتني و طاعت و فرمانبرداري. واژه ي عباده از عبوديّه بليغ تر است زيرا عبادت نهايت فروتني و طاعت است.»
حال اين نوع ستايش و خضوع در برابر هر فردي که موقعيت بالاتر از انسان را دارد چه خضوع برده در برابر مولايش چه خضوع محتاج در برابر فرد غني و بي نياز و چه خضوع بنده در برابر خدا همه و همه نوعي عبادت است.
عبادت در اسلام نوعي از خضوع و خشوع و نهايت اطمينان قلبي نسبت به معبود ازلي است اين نوع عبادت ريشه در فطرت آدمي دارد و مسئله اي انکار ناشدني است.
«عبادت خداوند به ۳ وجه صورت مي گيرد:
۱- خوف ۲- رجاء ۳- حب
۱- خوف: بعضي از مردم به خاطر ترس از عذاب الهي ،تهديد و وعيدهاي الهي است که به عبادت خدا مي پردازند.
۲- رجاء: عده اي هم به خاطر رسيدن به نعمت ها و کرامات و دريافت ثواب و درجاتي که خداوند نويد آن را داده است به تقوا و التزام اعمال صالح مي پردازند.
۳- حب: اما بهترين نوع عبادت که بيشتر مخصوص طبقه ي علماي اسلام است خداوند را نه از ترس از عبادت و از روي طمع به ثواب بلکه او را عبادت مي کنند چون خداوند است که تنها سزاوار عبادت است و اوست که مالک سود و اراده ي انسان و بلکه لايق تمامي صفات و اسماء حسني است لذا محبت خدا چنان در دلهايشان جاي گير شده است که فقط او را غايت و نتيجه ي همه ي امور مي دانند و رضاي او را مد نظر قرار مي دهند». اين بهترين و شايسته ترين نوع عبادت است که همان طور که گفته شد ائمه ي معصومين و علماي اسلام بيش از ديگران متصف به اين صفت هستند.
امام رضا(ع) نيز همان طور که ازنام مبارک ايشان پيدا است که تنها رضاي الهي را در تمامي کارهايشان مدنظر قرار داشتند در مسئله ي عبادات خويش نيز از ويژگي ها و مزاياي منحصر به فردي برخوردار بودند. «ابراهيم بن عباس مي گويد: حضرت رضا (ع) شب ها کمتر به خواب مي رفت و بسياري از شب ها را بيدار بود. بعضي از شب ها را که از اول شب تا صبح بيدار مي ماند و روزه زيادي مي گرفت و روزه داشتن ۳ روز در هر ماهي را هرگز ترک نمي کرد و مي فرمود: هرکس ۳ روز از هر ماه را روزه بگيرد مثل اين است که همه ي عمرش را روزه گرفته باشد». فلسفه ي وجودي اقامه ي نماز در اوقات خويش و سربه بالين تراب گذاشتن در چنين انسانهايي به اين دليل بوده است که آن را وسيله ي تقرب به سوي خداوند متعال و عامل پاک شدن از تکبر و خود بزرگ بيني است. به همين دليل امام رضا (ع) «بسيار کم خواب و شب زنده دار بود» تا از اين طريق زمينه هاي عبوديت حقيقي را با تهجدهاي شبانه ي خويش به دست آورد.
عشق به عبادت و پرستش خداوند متعال از جمله اموري است که در نهاد و قلب همه ي انسانهاي عاشق وجود دارد و از طريق اين عشق الهي است که آنها را به آرامش و طمانينه نائل مي شوند. اصولاً اولياء الهي نه تنها در عصر نبوت و امامت خود به اين فضيلت بزرگ اخلاقي آراسته بودند بلکه قبل از رسيدن به اين مقام بزرگ الهي تشنه ي چنين حقيقتي بودند. البته در مورد برخي از امامان شيعه مثل امام رضا (ع) نقل شده است که حتي در شکم مادر خود نيز به تسبيح و تقديس خداوند مشغول بوده و در هنگام تولد نيز با بلند کردن دستهاي کوچک خود به سمت معبود خويش به راز و نياز مشغول شد. آن چنان که اين حقيقت بزرگ نيز از ناحيه ي مادر ايشان نيز اينگونه روايت شده است که فرمودند: «هنگامي که فرزند بزرگوار خود رضا(ع) را حامله شدم هيچ بار سنگيني در خود احساس نکردم و هنگامي که به خواب رفتم صداي تسبيح و تمجيد حق تعالي از شکم خود مي شنيدم و هنگامي که فرزند بزرگوار خود را به دنيا آوردم ديدم که او دستهاي خود را بر زمين گذاشت و سر مطهرش را روبه سوي آسمان بلند کرده و لب هاي مطهرش حرکت مي کرد و سخني مي گفت که نفهميدم و در آن ساعت امام موسي (ع) نزد من آمد و مرا گفت: گوارا باد تو را اي نجمه بر اين فرزند و او را در جامه اي سپيد پيچيد و امام موسي (ع) در گوش راستش نماز خواند و در گوش چپش اقامت و آب رات طلبيد و کامش را با آن برداشت و او را به من داد و فرمود که او حجت خدا بعد از من است».
به راستي اين چنين خضوع در برابر يکتا معبود آفرينش و سر تسليم در برابر او فرود آوردن، شايسته ي چنين انسانهاي والامقام است.
آن چنان که اين امام همام در عين دارا بودن از صفات نيک و بارزي که دارد اما در برابر معبود خويش سر به سجده مي گذارد و اقرار به ناتواني خود در برابر قدرت بي همتاي او مي کند و تنها او را شايسته ي تمجيد و برتري از همه ي کائنات مي داند. اين اطمينان قلبي که از اين طريق با ياد و نام خداوند حاصل مي شود نکته ي بسيار با اهميتي است که ائمه ي معصومين بالاخص امام رضا (ع) با مد نظر قرار دادن اين مهم در زندگي شان آن را سرلوحه ي زندگي همه ي مسلمين قرار داده اند خداوند متعال مي فرمايد: «الذين آمنوا و تطمئن قلوبهم بذکر الله الا بذکر اله تطمئن القلوب».
آنها کساني هستند که ايمان آورده و دل هايشان به ياد خدا آرامش مي گيرد. آگاه باشيد که تنها با ياد خدا دلها آرامش پيدا مي کند.
(همان کساني که که پس از بازگشت از بيراهه و گناه به يکتايي خدا و صفات ويژه ي او ايمان آورده و رسالت و دعوت پروردگارش را با جان و دل مي پذيرند و به کتاب خدا ايمان آورده دل هايشان به ياد خدا به ساحل آرامش مي رسد و آرامش مي يابد).
اطمينان و سکينه اي که خداوند از آن ياد مي کند به هيچ وجه قابل مقايسه با آرامش هاي کاذب مادي ديگر نيست بلکه آرامش حقيقي است که سعادت اخروي را به دنبال دارد. و کساني را که خداوند به عنوان الگو براي ما برگزيده است تا منش اخلاقي و رفتاري آنها را سرلوحه ي زندگي مان قرار دهيم برگزيدگان الهي هستند که همواره خط و مشي آنها در حيات مسلمين موثر بوده است. آن چنان که امام علي (ع) در فضيلت طاعت و بندگی فرموده اند: «ان اولي الناس بالانبياء اعملمهم بما جاوا به». شايسته تر و نزديکترين مردم به پيغمبران داناترين ايشانند به آنچه را که آنان از جانب حق تعالي آورده اند. زيرا شايستگي و نزديکي به پيغمبران به اثر طاعت و بندگي است و طاعت و بندگي به اثر دانستن احکام است که ايشان از جانب خدا آورده اند.
بنابراين بهترين عبادت و پرستش ،تسبيح و تقديس تنها معبود يگانه است که از اين ره آورد مي توان به آرامش حقيقي و ابدي دست يافت. از اين رو پيامبر گرامي اسلام بهترين ياور و مونس انسان را در تمامي مراحل زندگي او خداوند و ذکر او مي دانند و مي فرمايند: «اذکر اله فانه عون لک علي ما تطلب». همواره خدا را ياد کن که او در آنچه مي جويي يار و ياورت خواهد بود.
اميد است که روزي انسانهايي که غوطه ور در عشق هاي کاذب و ستايش معشوقه هاي دنيايي اند به اين درجه از باور و يقين برسند که تنها کسي شايسته ي تقديس و پرستش است که برتر و نزديکتر از هرکس به آدمي است و اوست که ذات پاک خويش را در فطرت انسان نهاد تا او قادر باشد در تمامي لحظات عمرش حتي زماني که به اوج ناباوري از بي مهري روزگار پي مي برد تنها و تنها به او بينديشد و رو به سوي او کند و به ريسمان محبت الهي چنگ زند.

 

فهرست مطالب تحقیق سیره اخلاقی امام رضا (ع) :

فصل اول: طرح تحقيق
۱- مقدمه
۲- اهميت و ضرورت
۳- پيشينه ي تحقيق
۴- اهداف تحقيق
۵- روش تحقيق
۶- محدوديت هاي تحقيق و پيشنهادات
۷- معاني لغوي واژه ها

فصل دوم: يافته هاي تحقيق
بخش اول: اخلاق فردي
مقدمه
۱- عبادت
۲- سخاوت
۳- زهد و پرهيزگاري
۴- ادب
۵- صبر و استقامت
بخش دوم: اخلاق سياسي
مقدمه
۱- مسئوليت پذيري
۲- رعايت امانت
۳- التزام به تعهدات
۴- برخوردهاي مودبانه با دستگاه حاکم
الف- عمل به سيره ي پيامبر اکرم
ب- موعظه
۱- رهنمودهاي اخلاقي امام به مامون
۲- رهنمودهاي اخلاقي امام به شيعيان
۳- احقاق حقانيت امور در حوزه ي سياسي
بخش سوم: اخلاق خانوادگي
مقدمه
۱- محبت و مهرورزي با اعضاي خانواده
۲- محبت به خدمتکاران و غلامان
۳- تامين مخارج زندگي
بخش چهارم: اخلاق مردمي
مقدمه
۱- حسن خلق نسبت به ديگران
۲- همدلي امام (ع) با توده ي مردم
الف- ناکامي مامون در سياست هاي عوام فريبانه
ب- تلاش امام (ع) در جهت اعتلاي اسلام
فصل سوم:
جمع بندي و نتيجه گيري
فهرست منابع و مآخذ

نوع فایل : ورد (doc)

حجم فایل : ۹۱ کیلوبایت (zip)

تعداد صفحات : ۷۵ صفحه

قیمت : 1200تومان

خرید این فایل از ایران پروژه:

http://iranprozhe.ir/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B3%D9%8A%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82%DB%8C-%D8%A7%D9%85/

 


مبلغ واقعی 5,000 تومان    60% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 2,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲ مرداد ۱۳۹۴               تعداد بازدید : 1595

برچسب های مهم

فارس - شیراز

مهم 1: دوستان گرامی, درصورت موجود نبودن کتاب صوتی مورد نظر شما در فروشگاه , می توانید به پشتیبانی فروشگاه اسم کتاب و نویسنده کتاب مورد نظر را ارسال کنید تا در صورت موجود بودن در دیتابیس ما آن را با قیمت مطلوب و رضایت بخش به شما تحویل دهیم.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما